Unde iti stabilesti sediul firmei daca vrei sa deschizi o mica afacere in 2016: la tine acasa sau inchiriezi un spatiu?

Impozit sediu firma acasaLumea micilor afaceri a fost puternic marcata de intrarea în vigoare a noului Cod Fiscal, care pe lânga avantaje aduce o serie de probleme pentru cei aflati în faza de start-up. Asta fiindca de la 1 ianuarie 2016 impozitul pe cladiri se calculeaza în functie de destinatia cladirii, adica rezidentiala sau nerezidentiala, si nu în functie de proprietarul ei, persoana fizica sau persoana juridica. O modificare aparent nesemnificativa, dar cu mari implicatii pentru cei care vor sa demareze o afacere, caci în functie de localitatea în care vrei sa îti desfasori activitatea, e posibil ca impozitul pe locuinta sa se majoreze cu pâna la 20 de ori fata de nivelul din 2015.

Când vrei sa demarezi o afacere, în peste 90% din cazuri, banii pe care îi ai la dispozitie nu îti sunt suficienti pentru a investi în tot ceea ce îti este necesar pentru a demara activitatea în bune conditii. Asa ca te gândesti sa faci economii acolo unde este posibil, iar primul lucru la care îti vine în minte este sa reduci cheltuielile cu sediul social. Mai concret, daca genul de afacere pe care vrei sa o demarezi nu îti impune asa ceva, nu îti stabilesti sediul social într-un “Office Buildings”, unde poti ajunge sa platesti câteva de sute de euro pe luna, ci la tine acasa sau la parinti.
Este absolut normal sa procedezi asa caci în primele luni de la demararea afacerii îti este greu sa evaluezi daca afacerea ta va fi una de succes si daca nu cumva plata chiriei va fi o problema, iar pe de alta parte din momentul în care îti inregistrezi o firma si pâna când poti demara efectiv afacerea de obicei trec câteva luni si asta înseamna sa cheltui înainte de a produce. De aceea, pana în 2015 marea majoritate a celor care “si-au facut” o firma au declarat sediul social la domiciliul lor.

Din pacate, începând cu anul 2016, daca îti faci sediul social acasa te poti trezi ca impozitul pe apartament îti va creste de la niste sume rezonabile de 150-300 lei pe an, la sume de 3.000 sau chiar 6.000 lei/an. Potrivit prevederilor noului Cod Fiscal impozitul datorat pentru cladirile/spatiile în care se desfasoara activitati economice, respectiv îsi au sediul societati sau îsi desfasoara activitatea o persoana fizica ce practica o activitate independenta, sau este sediul declarat pentru un PFA, întreprindere individuala sau asociatie familiala, se majoreaza la valori de 0,2% si 1,3% din valoarea cladirii (conform art. 458 alin. 1 din Codul fiscal). Nivelul procentual se stabileste de catre Consiliile locale, iar fata de nivelul de 0,1% cat era pâna acum, se poate aprecia ca este vorba de o crestere substantiala.
De aceea ai putea sa te gândesti ca e mai bine sa îti înregistrezi societatea (sau PFA-ul) într-un spatiu închiriat decât sa o faci la tine acasa. Totusi, ar trebui sa te gândesti bine înainte de a lua o astfel de decizie deoarece pe de o parte chiria pe un an într-o cladire de birouri este în principiu mai mare decât impozitul majorat pe apartament, mai ales în marile orase, iar pe de alta parte Codul Fiscal are o serie de portite legale care îti permit sa platesti un impozit mai mic, similar cu cel platit pentru locuintele cu destinatie rezidentiala.

In ceea ce priveste portitele legale care te ajuta sa platesti un impozit rezonabil pentru locuita în care iti vei stabili sediul social, acestea reies din prevederile Art. 458 si Art. 459 din noul Cod Fiscal.
Daca apartamentul/casa în care este sediul firmei tale este dobândit sau construit de mai mult de 5 ani primul lucru pe care trebuie sa îl faci este sa îti faci un raport de evaluare, pentru a nu intra în treapta de impozitare de 2%. Daca ai acest raport te poti incadra la prevederile Art. 458, aliniatul (1) care precizeaza ca:
Pentru cladirile nerezidentiale aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,2 – 1,3% asupra valorii care poate fi:
a) valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii 5 ani anteriori anului de referinta, depus la organul fiscal local pâna la primul termen de plata din anul de referinta;
Al doilea lucru pe care ar trebui sa îl faci este sa delimitezi spatiul folosit ca locuinta de cel destinat firmei tale. Potrivit Art. 459 aliniatul (1) “În cazul cladirilor cu destinatie mixta aflate în proprietatea persoanelor fizice, impozitul se calculeaza prin însumarea impozitului calculat pentru suprafata folosita în scop rezidential conform art. 457 cu impozitul determinat pentru suprafata folosita în scop nerezidential, conform art. 458”.
Cu alte cuvinte, daca aloci doar o camera mica, sa zicem de 12 m.p. pentru sediul firmei tale, e posibil sa nu resimti prea tare cresterea impozitului pe cladire.
Tot Art. 459 din noul Cod Fiscal mai are câteva prevederi care, daca ti se aplica, te pot ajuta sa scapi de acesta problema:
(2) În cazul în care la adresa cladirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457.
(3) Daca suprafetele folosite în scop rezidential si cele folosite în scop nerezidential nu pot fi evidentiate distinct, se aplica urmatoarele reguli:
a) în cazul în care la adresa cladirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza conform art. 457;
b) în cazul în care la adresa cladirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica, impozitul pe cladiri se calculeaza conform prevederilor art. 458.
Cu alte cuvinte vei putea sa nu platesti un impozit majorat în intervalul de timp dintre înregistrarea firmei si demararea efectiva a activitatii.
Legat de paragraful b) al art 459, acesta nu precizeaza explicit ce se intâmpla atunci când la adresa cladirii este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitatea economica, dar cheltuielile cu utilitatile NU sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica.

Concluzia: în principiu daca nu aveti o suma mare la dispozitie pentru demararea afacerii cel mai bine este sa va faceti sediul social acasa. Bine înteles fiecare afacere are particularitatile ei si fiecare afacere sau idee de afacere trebuie analizata individual si de aceea recomandarea noastra nu este universal valabila.

La începutul lunii februarie 2016 au aparut indicii ca se doreste clarificarea acestui aspect si ca în curand Guvernul va scoate o hotarâre care sa elimine orice interpretare. Pâna la luarea unei decizii si publicarea unei Hotarâri de Guvern pe acesta tema parerea noastra este ca daca desfasurati activitati acasa sa va luati în calcul posibilitatea de a plati un impozit majorat, chiar daca nu va decontati cheltuielile cu sediul. Se speram ca zvonurile se vor adeveri si lucrurile se vor schimba.

Urmariti si eventualele modificari ale noului Cod Fiscal. Intreprinzatorii asteapta masuri care sa conduca facilitarea demararii de noi afaceri si nu piedici în calea celor care au spirit de întreprinzator, iar modificarea prevederilor referitoare la impozitele pentru cladirile în care îsi stabilesc sediul tinerii intreprinzatori ar fi bine venita.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: