Care e cea mai buna cale de a-ti face reclama atunci cand pornesti o afacere mica

Promo afaceri miciNu poti avea o afacere dacă nu ai clienti si pentru a avea clienti trebuie să găsesti o solutie pentru a informa cât mai multi oameni despre produsele sau serviciile pe care le oferi.
Marile companii investesc sume uriase pentru promovarea produselor si a serviciilor pe care le oferă. Nu trebuie să fii expert in marketing ca să iti dai seama de asta, căci strategia lor este evidentă. Dacă te plimbi in marile orase din Europa vei vedea peste tot banere si reclame luminoase ale marilor companii iar in aproape orice tară din lume, dacă te uiti la TV pe un canal care se afla in top 3 din punct de vedere al audientei, vei vedea doar reclame ale marilor firme. Mai nou si site-urile cu trafic ridicat sunt pline doar de reclame ale companiilor mari.
Cei care acum doresc să se lanseze in afaceri au o mare problemă: au putini bani la dispozitie si nu isi pot permite să isi promoveze produsele si serviciile pe principalele canale media, unde costurile de promovare sunt extrem de ridicate. Si totusi care sunt solutiile pe care un mic intreprinzător le are la dispozitie ?

Variantele de promovare ale unei afaceri mici, si mai ales a start-up-urilor, depind in primul rând de specificul afacerii. E vorba de productie, servicii sau de comert, iar dacă e vorba de servicii sau comert este o afacere locală, una regională sau una cu acoperire natională ?

In cazul activitătilor de productie vestea bună este că in cele mai multe cazuri micul intreprinzător nu trebuie să cheltuie sume importante pe reclame difuzate pe principalele canale de televiziune, ziare sau site-uri “de top”. Cea mai ieftină solutie o reprezintă “marketingul direct”. Firma trebuie să identifice potentialii beneficiari locali sau nationali, să investească in realizarea unor cataloage de prezentare, a unor pliante si intr-un site web, după care trebuie să treacă la transmiterea ofertelor si la prezentări directe făcute potentialilor clienti. Nu este ieftin căci un catalog trebuie printat in cel putin 300-400 exemplare, realizarea un site web ceva mai complex care să permită prezentarea in detaliu a produselor si adaugarea de noi produse ajunge la 800-1000 Euro si mai trebuie plătiti si agentii comerciali care să prezinte produsele potentialilor clienti, dar in mod sigur costurile sunt infime comparativ cu realizarea unui spot publicitar si difuzarea acestuia pe un post TV de maximă audientă.

In cazul activitătilor de prestări servicii solutiile diferă in functie de tipul serviciilor: servicii care se prestează la sediul firmei vs. servicii la domiciliul clientului sau servicii care se prestează local vs. servicii furnizate la scară regională/natională.
In cazul unor servicii cu caracter local, care se prestează la sediul firmei, foarte importantă este amplasarea firmei, căci un spatiu de furnizare a serviciilor intr-o zonă cu vad comercial bun poate aduce mai multi clienti decât campaniile de promovare pe posturile locale de radio-TV sau anunturi in presa locală.
In cazul unor servicii cu caracter local care se prestează la domiciliul clientului amplasarea sediului firmei intr-o zonă cu vad comercial bun poate contribui la atragerea de clienti, dar pe lângă asta vor fi necesare si campanii periodice de promovare in presa locală (audio-video) cât si realizarea unui site propriu si promovarea serviciilor pe alte site-uri/portaluri locale.
In cazul unor servicii ce se adresează pietei regionale/nationale teoretic solutia cea mai bună ar reprezenta-o promovarea pe principalele canale media din tară, dar asa cum spuneam la inceput costurile unor astfel de campanii sunt foarte mari. De aceea cea mai bună solutie o reprezintă realizarea unui site web si promovarea serviciilor in mediul online.
Trebuie insă stiut că si aceasta poate să coste mult si mai mult ca sigur nu va conduce la rezultate deosebite dacă este făcută haotic. De aceea se recomandă colaborarea cu o firmă specializată in promovarea online, capabilă să conducă “campanii online de nisă”. Inainte de a semna un contract cu o astfel de firma vă recomandam să verificati experienta firmei, deoarece multi se laudă ca stiu să facă asta, dar in realitate sunt putini cei care sunt buni la asa ceva.

In cazul activitătilor de comert, ca si in cazul serviciilor, solutiile diferă in functie de modul in care se derulează activitatea de comert: comert clasic vs. comert online, magazin local vs. distributie la nivel regional/national.
In cazul comertului clasic prin intermediul unui magazine care se adresează pietii locale in mod evident amplasamentul magazinului constituie un factor important in atragerea unui numar cât mai mare de clienti. Pe lângă faptul că magazinul trebuie amplasat intr-un vad comercial bun, acesta trebuie să aibă un aspect exterior atractiv, cu vitrine mari pentru expunerea mărfii si cu un panou de reclamă atractiv, amplasat intr-un loc foarte vizbil. Aceste măsuri nu sunt suficiente, căci in domeniul comertului concurenta este extrem de mare si chiar si atunci când magazinul este amplasat intr-o pozitie foarte bună este bine să existe si un site de prezentare a produselor pe care să fie publicate periodic promotiile si reducerile. E bine ca in perioadele in care se fac reduceri informatiile să fie difuzate pe posturile locale de radio si pe site-urile locale.
In cazul comertului en-gos care se adresează pietii locale sau chiar nationale costurile de promovare cresc, căci este necesară realizarea unui catalog de prezentare a produselor, a unor afise si pliante, realizarea unui site web de prezentare a produselor, angajarea de agentii comerciali care să prezinte produsele potentialilor clienti, precum si o intensă campanie de promovare online.
In cazul comertului online in mod evident cea mai bună solutie o reprezintă promovarea online. Pentru obtinerea unor rezultate rapide sunt recomandate campanile mixte: promovarea prin Google AdWords, promovare prin Facebook precum si promovarea prin banere amplasate pe site-uri/portaluri cu trafic ridicat. Nu trebuie neglijată nici promovarea prin tehnici SEO, care aduce rezultate pe termen lung. Promovarea online incepe să devină din ce in ce mai complexă si in ziua de azi trebui să gândesti mixul de promovare online in functie de profilul magazinului online, respectiv de profilul potentialilor clienti. Subiectul fiind extrem de vast, mai multe despre promovarea afacerilor online vom vorbi intr-un articol viitor.

In cele de mai sus am prezentat principalele solutii de promovare pentru cei se gândesc să demareze o mică afacere, acestea nefiind singurele. Rezultatele  campaniilor de promovare sunt strâns legate de creativitatea celui care coordonează campania de promovare si cu cât solutiile sunt mai ingenioase cu atât scad costurile campaniei. De exemplu, undeva in nordul tării, am intâlnit o firmă care se ocupă cu comercializarea de piese si accesorii auto care are o colaborare cu un artist care face picturi pe pânze de mari dimensiuni pentru decorarea fatadele unor clădiri care nu au fost reabilitate (probabil in ultimii 40-50 de ani). Pânzele sunt oarecum similare cu mesh-urile printate pe care le intâlniti frecvent pe clădirile din orase, dar sunt mult mai interesante si atrag privirile. Pe le apar, intr-un mod foarte original, si informatii despre firma despre care vorbeam Aceste pânze contribuie la imbunătătirea aspectului clădirilor pe care sunt amplasate, dar in acelasi timp promovează si firma care comercializează piese si accesorii auto. Este o solutie ingenoasă de imbinare a frumosului cu promovarea micilor afaceri. Dacă sunteti o persoană de genul “open mind” in mod sigur veti găsi numeroase cai neconvetionale de promovare. Atentie: astfel de solutii ajută dar nu inlocuiesc solutiile de promovare prezentate anterior.

Succes!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: