O noua idee de afacere mica: CIORBARIA

CiorbaO idee de afaceri care incepe să prindă si la noi este aceea a infiintării unor mici restaurante specializate in servirea ciorbelor si a supelor. In lume ideea nu este deloc nouă, si are mare succes mai ales in tările asiatice. Ideea a pătruns incet in America si apoi in Europa, fără insă a lua o mare amploare, deorece nu este usor să faci profitabila o astfel de afacere. Dacă in vest afacerile de acest gen sunt cunoscute ca si “soup restaurant” la noi termenul pe care unii au inceput să il folosească este de “Ciorbarie”. Sună destul de ciudat dar probabil că este termenul potrivit deoarece spre deosebire de asiatici si vestici care manâncă supe noi preferam ciorbele.

Ideea nu este deloc rea deoarece există o piată potentială foarte mare. Deocamdată nu există cercetări de piată care să ne spună câte ciorbe consumă pe an românii, dar in SUA un astfel de studiu arată că localurile de alimentatie publică vând aproximativ 10 miliarde farfurii de supă pe an. Chiar dacă tara noastră este mult mai mică, si foarte multă lume manâncă acasă, totusi există o piată potentială suficientă, căci potrivit unor estimări de acum 3 ani cca. 24% din români mănâncă in oras de 2-3 ori pe săptămană.
In mod evident piata pentru astfel de afaceri există doar in mediul urban, in orasele cu populatie ceva mai mare. Deocamdată, din câte stim noi, astfel de mici restaurante s-au deschis doar in Bucuresti, la Brasov si vara pe litoral.

“Ciorbaria” este in principiu o afacere mică care functionează in spatii cu suprafete mici. Din cauza spatiilor mici servirea ciorbelor se face la mese comune, sau chiar in picioare, fapt care ii determină pe clienti să nu stea prea mult in local. Ideea este “vii, mănânci repede si pleci”.
Intrebarea pe care probabil v-o puneti este: dacă prin natura spatiului, clientii sunt “indemnati” să plece cât mai repede fără să consume si altceva, cum faci ca să câstigi? Câstigul se face tocmai printr-un flux mare al clientilor si prin atragerea clientilor de cartier care isi iau o ciorba pentru acasă. Dacă intrati intr-un astfel de local la ora prânzului, pe parcursul a 15 minute veti constata că in timp ce cca. 7-8 persoane manâncă o ciorbă in local intră incă un număr de cel putin 5 persoane care isi iau pentru acasă “ciorbe la pachet”, si fiecare dintre acestia comandă cel putin 3-4 portii.

Cheia succesului unui astfel de mic restaurant consta in calitatea produselor si operarea cu costuri reduse.
După cum probabil stiti, in peste 90% din restaurantele din România in meniu găsesti o varietate de ciorbe dar atunci când le consumi iti dai seama că toate au aproximativ acelasi gust. Asta fiindcă folosesc traditionalul concept românesc de “ciorbă bază” (o zeamă de oase si/sau de legume in care in functie de preferintele clientului se adaugă carne de porc/vacă, pui). In plus, aproape in orice restaurant mai găsesti si traditionala ciorbă de burta. Multi români s-au săturat de aceste ciorbe la care nu prea poti deslusi alt gust decât cel de bors, si caută “ciorbe adevărate” făcute pe cat posibil din legume, carne si lactate aduse direct din grădina sau ograda tăranului. Probabil că tocmai de aceea unul din localurile de acest gen deschise in România foloseste sloganul “Ciorbe, nu vorbe!”. O ciorbă cu un gust bun ii va atrage atât pe cei care iau masa in oras cât si pe aceia care isi comandă mâncarea pentru acasa.

In ceea ce priveste operarea cu costuri reduse, principala problemă o reprezintă alegerea spatiului si organizarea activitătii. Pentru ca afacerea să meargă este obligatoriu ca micul restaurant să fie amplasat intr-o zonă cu trafic pietonal intens, dar in orasele mari, mai ales in zonele cu vad comercial, bun chiriile pentru spatii sunt destul de mari iar supravietuirea unui restaurant care vinde doar ciorbe, chiar dacă acestea sunt sensibil mai scumpe decât in alte localuri, este dificilă.
Un local de alimentatie publică trebuie să răspundă la o serie de cerinte impuse de legislatia sanitară in vigoare, iar asta presupune existenta unor spatii pentru depozitarea materiilor prime, a altora pentru prepararea produselor si a altora pentru depozitare resturilor. Cu alte cuvinte multe spatii pentru care se plătesc chirii mari. Pentru a rezolva aceasta problemă in general restaurantele de acest tip prepară ciorbele in alte locatii si le transportă cu ajutorul marmitelor in localul unde are loc vânzarea. Astfel o pondere mare din spatiul inchiriat este destinată efectiv servirii clientilor.
In cazul in care in momentul in care doriti să demarati afacerea nu găsiti un spatiu pentru care să plătiti o chirie rezonabilă nu incercati să vă orientati spre un spatiu de pe o strădută “lăturalnică”. Chiar dacă chiria este mică sunt sanse mari ca afacerea să nu meargă deoarece nu veti avea un număr suficient de clienti. Mai bine asteptati până când apare spatiul potrivit la pretul potrivit!

Costurile demarării unei astfel de afaceri pot varia intre 30.000 si 70.000 euro, in functie de amenajările ce trebuie făcute in spatiile in care se găteste si in spatiile in care se furnizează efectiv serviciile de alimentatie publică. In cazul in care din calculele dvs. reise că trebuie să investiti mai mult de 50.000 euro pentru demararea unei astfel de afaceri gânditi-vă foarte bine dacă merită să vă investiti banii in asa ceva, căci recuperarea investitiei este lentă.

Dacă lucrurile merg bine si ati găsit reteta succesului, intr-un oras mare, afacerea poate fi extinsă cu usurintă prin deschiderea mai multor restaurante mici de acest gen, ceea ce poate conduce la o crestere substantială a profitabilitătii deoarece pregătirea ciorbelor se va face in acelasi loc, in care ai investit deja la demararea afacerii si transportul la micile restaurante se va face cu aceeasi masină.
Foarte usor de demarat o astfel de afacere este pentru cei care au deja o firmă de catering, deoarece ai au deja spatiile pentru prepararea mâncării, echipamentele si mijloacele de transport necesare. MARE ATENTIE: pentru ca un astfel de mic restaurant să aibă succes ciorbele care se vor livra in restaurant trebuie să fie de o calitate net superioară celor care in mod curent firmele de catering le livrează clientilor săi.

Succes !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: