5 recomandari care iti prind bine cand iti pornesti o afacere mica

pornire afaceri miciMultă lume visează să isi deschidă o afacere mică dar din păcate doar o mică parte dintre cei care se lansează in afaceri supravietuiesc mai mult de 1 an de la pornirea afacerii. Nu e deloc simplu să ai succes in afaceri, iar pentru a reusi trebuie să faci fată unor provocări deosebite de care angajatii unei companii nu au parte.
Succesul unei afaceri, si in special al unei afaceri mici, depinde de foarte multe lucruri si dacă doresti să cunosti toate aspectele care ar putea concura la reusita afacerii pe care vrei să o pornesti ar fi bine să faci o facultate cu profil economic si apoi să te inscrii la un MBA. Asta insă ia mult timp iar oportunitatile de afaceri apar si dispar rapid, motiv pentru care dacă ai o idee de afaceri deosebită si crezi ca e momentul oportun să o pui in valoare preferabil este să te apuci imediat de afacere si să nu astepti cativa ani pană iti finalizezi studiile. Pentru cei care nu au timp să astepte vom incerca să oferim cateva sfaturi care să le crească sansele de reusită. Chiar dacă recomandările pe care vi le prezentăm nu au importanta si efectul pe care l-ar putea avea frecventarea unor cursuri in domeniul economic ele vă pot ajuta să treceti peste niste momente grele cu care orice intreprinzător se intalneste.

Nu trebuie să iti fie teamă să spui NU !
Dacă participi la niste cursuri de dezvoltare personală vei afla că pentru a reusi in afaceri trebuie să ai o gandire pozitivă si să eviti să spui: “asa ceva nu se poate”. Intr-adevar gandirea pozitivă este foarte importantă pentru a reusi in afaceri dar asta nu inseamnă că trebuie să scoti cuvantul “NU” din vocabularul tău.
In principiu un om care se lansează in afaceri este o persoană ambitioasă dispusă să abordeze orice fel de provocări. Tocmai de aceea cei care sunt la inceput de drum incercă să ofere potentialilor clienti aproape orice. Trebuie să intelegi că mai ales atunci cand esti mic este imposibil să acoperi toate domeniile si să oferi o gamă extrem de largă de produse sau servicii. Trebuie să te concentrezi pe acele aspecte care te fac unic si care pot face diferenta intre firma ta și concurentă, in speranta de a castiga o clientelă stabilă si de a obține tranzactii repetabile.
Nu trebuie să cazi in capcana de a oferi toate produsele (serviciile) pentru toți oamenii. Aceasta abordare te va distrage, întârzia sau chiar va face imposibila atingerea obiectivelor propuse.

In etapa de inceput nu merge pe ideea că practicarea unor preturi mici reprezintă cheia succesului !
Cu toti stim că in afaceri preturile mici sunt o cale de a atrage clientela. Vedem destul de des la TV situatii in care oamenii “se calcă in picioare” pentru a cumpăra un produs la un pret mai mic. Din păcate cand esti la inceput de drum este destul de greu să practici preturi foarte mici deoarece pentru a rezista pe piată trebuie să te dezvolti, iar pentru a te dezvolta ai nevoie de bani, pe care tu nu ii poti strange dacă mergi pe politica celor mai mici preturi. Unii vor spune că pentru a te dezvolta poti lua un credit de la bancă, dar nu trebuie să uiti că in cazul in care apelezi la credite va trebui să incluzi in preturi si costul dobanzilor si din acest motiv nu vei putea practica preturi la fel de mici ca si concurentii care deja si-au rambursat creditele luate acum 10 ani.
De aceea, cand te gandesti la factorii cheie care vor conduce la succesul afacerii tale, cel putin in faza de inceput, nu te gandi la strategia preturilor mici.

Dacă pentru a reusi trebuie să te bati cu cineva atunci alege o bătalie mare … dar nu exagerat de mare !
Aproape orice idee de afaceri iti trece prin cap constati că in domeniul in care vrei să faci afacerea există concurentă. Daca constati că nu exista concurentă trebuie să fii circumspect deoarece de cele mai multe ori cand intalnesti astfel de situatii exista sanse ca piata potentială să fie prea mică că să merite să investesti in afacerea respectivă. Asa că pentru a reusi mai mult ca sigur va trebui “sa te bati cu cineva”. Si dacă tot e să te bati cel mai bine ar fi să iti alegi cel mai puternic concurent, să vezi ce poti face mai bine decat el, si să incerci să te lupti pe piată cu acesta. Asta fiindcă rezolvarea unor probleme mari poate conduce la mari oportunități si implicit la sansa unei cresteri explozive a afacerii tale. Nu este deloc simplu dar dacă ai reusit să ii „furi” piata unui concurent puternic pe restul ii spulberi după aceea rapid. De obicei pentru a reusi intr-o astfel de luptă o firmă nouă trebuie să vină cu o idee inovativă. Sansele unei mici companii aflate la inceput de drum de a se lupta cu un concurent care să zicem există de 10 ani pe piată nu constau in practicarea unor preturi mai mici sau o campanie de promovare mult mai amplă ci intr-o idee nouă care poate crea avantaje de piată.
Atentie: cand esti mic trebuie să iti cantaresti foarte bine sansele de reusită intr-o „bătălie” si e preferabil să eviti lupta cu multinationalele! De exemplu, sansele unui intreprinzator care isi deschide un magazin alimentar la cativa metri de un magazin Kaufland sau Mega Image tind către zero !

Incearcă să identifici un segment de clientelă care are nevoi constante si căruia ii poti vinde in mod repetat acelasi gen de produse.
Cand ai bani putini la dispozitie pentru a iti inmulti banii trebuie să ai o viteză mare de rotatie a stocurilor. Cu alte cuvinte nu trebuie să te gandesti la o afacere cu produse sau servicii pe care lumea le cumpăra ocazional, chiar dacă rata profitului este mare, ci la o afacere care le oferă potentialilor clienti ceva de care ei au des nevoie. Evită ca la pornirea afacerii să te axezi pe bunuri de folosintă indelungată! Cand pornesti cu bani putini e mult mai simplu să te porti asa cum trebuie cu clientii si să ii faci să revină la tine decat să atragi un număr imens de clienti care chiar dacă sunt multumiti de serviciile tale vor mai cumpăra doar peste 5 ani.
In plus dacă resusesti să identifici niste produse sau servicii care fac parte dintr-o gamă restransă dar care aduc regulat clienti este si mai bine, deoarece capitalul tău de pornire va fi mult mai mic.

Acordă o atentie deosebită angajatilor tăi !
Dacă intr-o companie mare succesul este asigurat de sistemul implementat intr-o firmă mică cheia succesului o reprezintă in mare măsura calitatea personalului angajat. In timp ce intr-o mare companie fiecare angajat isi stie perfect rolul si este instruit periodic pentru a isi juca cat mai bine măruntul său rol in angrenajul imens din care face parte, intr-o firmă mică “o mană de oameni” trebuie să le facă pe toate si trebuie să le facă intr-un mod profesionist.
Atunci cand iti pornesti o afacere si recrutezi personal pentru mica ta firmă trebuie să te gandesti foarte bine dacă persoana pe care o ai in vizor se va alinia la valorile culturale, etica și stilul de lucru pe care se va clădi afacerea. Sunt oamenii pe care doresti să ii angajezi dispusi să muncească din greu pentru a te ajuta să dezvolti o afacere de succes? Au acestia un echilibru corect intre IQ, experiență , cunoștințe și aptitudini necesare pentru locul de muncă ?
Incearca sa gasesti oamenii care au pasiune sinceră pentru ceea ce fac.

ATENTIE: cele 5 recomandări făcute de noi nu inlocuiesc sub nicio formă cunostintele de marketing, management, planificare financiară sau legislatie economică pe care orice intreprinzător care vrea să dezvolte o afacere de succes trebuie să le aibă dar in schimb il pot ajuta in cresterea profitabilitatii afacerii sale.

Succes !

V.T.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: