De la 1 Ianuarie 2014 a fost eliminata aplicarea obligatorie a sistemului de TVA la incasare

TVA 2014Prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.111/2013 publicată in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 809 din 19 decembrie 2013, au fost modificate dispozitii ale Legii nr. 571/2003 referitoare la Codul fiscal privind sistemul TVA la incasare, ce intrase in vigoare in anul 2013.
Ordonanta reglementează conditiile privind trecerea de la aplicarea obligatorie la aplicarea optională a sistemului TVA la incasare.

Potrivit ordonantei persoanele impozabile care la data de 1 ianuarie 2014 aplică sistemul TVA la incasare conform prevederilor din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare:

a) pot continua aplicarea sistemului TVA la incasare, fără depunerea vreunei notificari, dacă sunt eligibile pentru aplicarea acestui sistem, caz in care se consideră că au optat pentru continuarea aplicarii sistemului;
b) pot solicita oricand in cursul anului 2014 sa fie radiate din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare prin depunerea unei notificari la organele fiscale competente, chiar dacă sunt eligibile pentru aplicarea sistemului. Organele fiscale competente opereaza radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la incasare incepand cu data de 1 a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusă notificarea. Pana la data radierii persoanele impozabile trebuie sa aplice sistemul TVA la incasare;
c) au obligatia să depună la organele fiscale competente pana la data de 25 ianuarie 2014 o notificare in situatia in care au depasit plafonul de 2.250.000 lei prevazut la art. 1342 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, in ultima perioada fiscala a anului 2013, in vederea radierii din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare.

Din păcate cei care se vor inregistra ca si platitori de TVA in cursul anului 2014 nu vor putea beneficia de prevederile acestei ordonante. Ei vor fi obligati să aplice sistemul de TVA la incasare cel putin pana la finele acestui an.

Plata TVA la incasare a fost o măsură solicitată de marea majoritate a intreprinzatorilor din Romania, indiferent de marime. Foarte interesate de introducerea acestei măsuri erau marile companii, care aveau contracte cu statul roman, si care in 2012 erau fortate să plătească sume semnificative reprezentand TVA-ul aferent facturilor emise, dar care in realitate nu erau achitate de guvern. Plata TVA la incasare a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2013 dar nu i-a ajutat cu nimic pe marii oameni de afaceri deoarece de această măsură au putut beneficia doar companiile mici, cu o cifră de afaceri anuală sub 2.250.000 lei (aprox. 500.000 EURO).
In prima fază antreprenorii au fost extrem de multumiti de facilitatea de a plăti TVA la incasare, dar citind mai atent legea si-au dat seama că avantajele nu sunt chiar atat de mari si că există o serie de probleme, cum ar fi:

  • plata TVA se poate amana pe o perioada de maxim 90 zile. Chiar dacă nu s-a incasat contravaloarea integrală sau partială a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii.
  • dreptul de deducere a TVA aferent achizitiilor efectuate de o persoană impozabilă de la o persoană impozabilă care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferentă bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platită furnizorului/prestatorului său.
  • o contabilitate extrem de complicată, care i-a determinat pe contabili să isi crească sensibil tarifele pentru serviciile prestate.

Plata TVA la incasare a creat probleme deosebite companiilor mici care s-au finantat prin credite comerciale de la furnizori sau distribuitori mai mari (care nu se incadrau in acelasi regim de plată a TVA). După nici 6 luni de la introducerea mult asteptatei măsuri de plata a TVA-ului la incasare marea majoritate a managerilor au inceput să regrete vechiul sistem.
Dealtfel, intr-o propunere transmisă de Corpul experților contabili și contabililor autorizați din România (CECCAR) Ministerului Finanțelor Publice s-a subliniat că sistemul TVA la încasare nu presupune decât o amânare la plată a impozitului şi nu măsură de relansare economică cu rezultate pozitive asupra trezorerie contribuabililor ci doar asupra bugetului de stat.

Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.111/2013 este extrem de bine venită deoarece permite micilor intreprinzatori să aleagă sistemul care li se potriveste cel mai bine. In functie de domeniul de activitate, de sistemul in care isi incaseaza banii de la clienti si isi plătesc furnizorii, proprietarii de mici afaceri vor trebui sa aleagă intre plata TVA la incasare si plata TVA la emiterea facturii.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: