Deschiderea unui magazin alimentar de cartier

Una dintre cele mai cunoscute genuri de afaceri este magazinul alimentar de cartier. După 1990 Romania a fost invadata de butique-uri si de magazine alimentare de cartier si multi romani s-au imbogatit din astfel de afaceri. Anii 2000 au adus insă o schimbare odata cu intrarea pe piată a marilor retaileri internationali. De fapt, prima mare companie care a deschis un supermarket a fost Metro, in 1996, dar la nivel national prezenta companiilor multinationale specializate in comertul en-detail a inceput să se facă mai puternic simtită in preajma anului 2000. Pe măsura ce noi supermarket-uri si hypermarket-uri se dechideau tot mai multe magazine de cartier se inchideau. Desi in prezent Romania este invadată de aceste supermagazine in continuare micile magazine de cartier există si vor exista probabil intotdeauna, indiferent cat de mult si-ar dori marii retaileri să acapareze si acesta piată. Tocmai de aceea Dinu Patriciu a investit in reteaua “mic.ro” iar apoi Metro a lansat reteaua de magazine de cartier in franciza “La Doi Pasi”. Se estimeaza ca anual vanzarile pe aceasta piată depasesc 7 miliarde de euro.
Vestea bună pentru cei care se gandesc să isi deschida un mic magazin de cartier este că astfel de mici afaceri pot fi in continuare profitabile, dar există insa si o veste proastă: concurenta pe aceasta piată este extrem de puternică. Cu alte cuvinte “se poate !”, dar “nu e deloc simplu !”.
Si totusi, care este cheia succesului ?
Raspunsul nu este foarte greu de gasit. Trebuie doar să analizam mai multe magazine alimentare de cartier si vom constata ca marea majoritatea au o serie de caracteristici comune.

Dintre acestea mentionam cateva:

Locatia: in general sunt amplasate in diverse cartiere la distante relativ mari de supermarket-uri sau hypermarket-uri. Fiind magazine mici cu un volum si o diversitate redusă de marfă au putine sanse de supravietuire in imediata vecinatate a supermarketurilor sau hypermarketurilor. Pe de alta parte ele trebuie amplasate intr-un vad comercial bun. Chiar dacă sunt intr-un cartier trebuie aleasă o zona vizibilă, usor accesibila si preferabil care are un trafic pietonal mare.

Programul de lucru: marea majoritate sunt deschise pană la ora 10 seara, inclusiv sambătă si duminică, iar o parte dintre ele sunt deschise non-stop. Marea majoritate a clientilor fac cumparaturi “de completare” de la magazinele de cartier spre seara, cand nu mai au chef să se deplaseze pana la un supermarket sau chiar dupa ora la care marile magazine se inchid.

Densitatea marfurilor expuse: pentru a putea avea un nivel rezonabil al preturilor micile magazine de cartier sunt nevoite să expună volume relativ mari de marfa, de o mare diversitate in spatii mici. De aceea mărfurile par sa fie “inghesuite” in magazine si pentru a face magazinul atractiv in astfel de conditii e nevoie chiar de “arta” in aranjarea corespunzatoare a marfurilor.

Calitatea marfurilor: daca la foarte multe produse alimentare calitatea este aceeasi indiferent de magazin (ex: lapte ambalat, smantană, branză topită, iaurt, salam, conserve de carne, dulciuri, băuturi racoritoare, băuturi spirtoase, etc.) deoarece sunt in principiu aceleasi marci care se vand in mai toate retelele, diferente mari apar la produsele proaspete. Dacă ne vom uita in cateva magazine alimentare de cartier de succes vom constata ca adesea rosiile, ardeii, vinetele, bananele, portocalele si multe alte produse proaspete sunt mai bune din punct de vedere calitativ decat in supermarket-uri. Asta deoarece micile magazine de cartier se aprovizionează mai des si acordă o mai mare atentie calitătii acestor produse.

Atitudinea fata de clienti: dacă in marile magazine alergi 5-10 minute pana gasesti un vanzator care sa iti dea detalii legate de un produs de obicei in micile magazine de cartier vanzatorii iti prezintă rapid si cu multa amabilitate marfurile pe care le vand. De multe ori intre vanzatorii din micile magazine de cartier si clienti din cartier se stabilesc legături care contribuie la fidelizarea clientelei.

Preturile: de cele mai multe ori preturile micilor magazine de cartier sunt mai mari decat cele din supermarket-uri si hypermarket-uri. Un mic comerciant nu poate concura la pret cu marile retele comerciale! Cu toate aceste, mai ales pe perioada verii micii comercianti practică preturi mai mici la legumele si fructele ce le sunt livrate de producatorii locali decat in marile lanturi comerciale.

Micile trucuri: unul dintre ele ar fi painea de dumincă. Aproape oricui i s-a intamplat să rămană duminica fara paine in casă, iar cea mai simpla solutie este evident să te duci repede pana la magazinul “din coltul strazii”.

Dacă te gandesti mai bine cum să gasesti solutii la toate aspectele mentionate mai sus iti dai seama ca nu e simplu. Trebuie sa fii creativ si sa muncesti foarte mult. Important este insă faptul ca SE POATE! Tocmai de accea nici in Romania si nici in tarile mai dezvoltate micile magazine de cartier nu au dispărut, iar unii reusesc sa obtină profituri frumusele din astfel de afaceri.

4 Responses to Deschiderea unui magazin alimentar de cartier

  1. Pingback: Deschiderea unui magazin alimentar de cartier « hailaoblogareala

  2. Cazimir Roman spune:

    Foarte interesant articolul postat. Felicitari! Am auzit ca exista de curand o aplicatie pe Android care iti gaseste toate magazinele din zona precum si programul lor. Se numeste Magazoo – Magazine langa tine. Mai mult poti filtra dupa magazinele care au program nonstop si unde se poate plati cu cardul.

    Spor la gasit magazine!

  3. Adrian spune:

    Magazinele de cartier mai ofera ceva dar au si mare nevoie de o favoare.
    Majoritatea ofera si produse de la mici producatori locali care n-au si nu vor avea sansa de a intra in marile retele de magazine.
    Au nevoie de un ajutor din partea oamenilor(clienti sau nu) sa le treaca pragul, sa incerce si sa dea feedback…

    Chiar cred ca este un pericol extrem ca magazinele de cartier si „patronii” autohtoni ai acestora sa dispara…
    De ce ar fi asta rau? pentru ca lanturi de magazine de cartier administrate de la centru, lasa micile orase fara joburi calificate… nu mai angajeaza nimeni in marketing, contabilitate, etc etc… totul se face la centru… doar unul din principalele motive pentru care economiile locale pierd enorm. e plin de vanzatori si casieri in supermarket cu diploma de masterat chiar…

    • miciafaceri spune:

      Aveti perfecta dreptate. Din pacate putini inteleg acest fenomen … iar despre masuri nici nu are rost sa discutam! Politicienii sunt preocupati de probleme populiste si nu de „detalii” de acest gen

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: