Prima problema la pornirea unei afaceri: sediul social

Cei care au incercat sa isi porneasca o mica afacere au constatat ca una din primele probleme ce trebuie sa o solutioneze, inainte de a se apuca efectiv de afaceri, este cea a sediului social al firmei. Orice firma din Romania, indiferent ca este vorba de o firma infiintata in baza Legii Nr. 31/1990 privind societatile comerciale sau una infiintata in baza OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale si întreprinderile familiale trebuie sa aiba un sediu. Atunci cand te duci la Registrul Comertului pentru a-ti inregistra firma trebuie sa faci dovada unui sediu social.

Sediul social al unei societati comerciale poate fi un spatiu aflat in proprietatea asociatului unic sau a unuia dintre asociati (ori a mai multor asociati) , poate fi un spatiu inchiriat sau poate fi un spatiu imprumutat spre folosinta. La inregistrarea firmei dovada sediului social se poate face:

  • Contract de vanzare cumparare sau Contract de schimb (intabulat);
  • Contract de inchiriere/contract de subinchiriere (in cazul contractului de inchiriere incheiat intre o persoana fizica si o persoana juridica este necesar ca acest contract sa fie inregistrat la Administratia Fiscala unde este arondat imobilul).
  • Contract de concesiune (intabulat);
  • Contract de comodat, insotit de actul doveditor al proprietatii, intabulat (inregistrat la Administratia Finantelor Publice);
  • Contract de uz (inregistrat la Administratia Finantelor Publice)
  • Contract de donatie, in forma autentica (intabulat);
  • Contract de leasing imobiliar;
  • Extras de carte funciara, in termen de valabilitate (se depune in original);
  • Certificat de rol fiscal in termen de valabilitate (se depune in original), la care se adauga dupa caz autorizatie de constructie si dovada propietatii terenului pe care s-a ridicat constructia;
  • Hotararea judecatoreasca definitiva privind proprietatea;
  • Hotararea judecatoreasca definitiva de iesire din indiviziune;
  • Certificat de mostenitor;
  • Actul de adjudecare a imobilului vandut in cadrul executarii silite;
  • Proces-verbal de recepţie a constructiei.

Daca un imobil are in alcatuirea lui mai multe incaperi in care se considera ca isi pot desfasura activitatea societati diferite, atunci in imobilul respectiv pot fi inregistrate sediile sociale pentru mai multe firme. Acest lucru este posibil numai in cazul in care:
– cel putin unul dintre asociatii societatilor comerciale respective este asociat comun;
– cel putin unul dintre asociatii societatilor comerciale respective este proprietarul imobilului care se doreste sediu social.

Legat de posibilitatea inregistrarii sediului social a mai multor firme intr-un apartament trebuie mentionat ca numarul de firme ce se pot inregistra depinde de numarul de camere si nu pot fi luate in calcul holurile, bucataria, baia, debaraua etc.
Un alt aspect important: atunci cand este vorba despre un apartament, vecinii trebuie sa-si dea acordul pentru stabilirea sediului social al societatii comerciale si in plus, mai trebuie si acordul comitetului executiv al asociatiei de proprietari.

ATENTIE la CONTRACTELE DE COMODAT! Contractul de comodat are o limitare maxima de 3 ani. Chiar daca in contract s-a trecut “durata nelimitata” sau “se prelungeste automat cu acordul partilor”, potrivit Codului Civil durata maxima pe care se poate face un imprumut cu titlu gratuit este de 3 ani.

 IMPORTANT: potrivit prevederilor din OUG nr. 54/2010 si a Ordinului ANAF nr. 2112, începând din data de 1 iulie 2010 toti comerciantii care îsi înfiintează noi firme sau îsi schimbă sediul social trebuie să declare aceste sedii si la organul fiscal din circumscriptia din care fac parte.

5 Responses to Prima problema la pornirea unei afaceri: sediul social

  1. Inteleg din articolul dvs. ca se poate folosi ca sediu social acelasi apartament in limita numarului camerelor apartamentului. Asta inseamna ca pentru un apartament cu doua camere pot avea maximum doua firma inregistrate acolo?

  2. V spune:

    Daca eu am un apartament cu 2 camere, pot folosi una din camere ca sediu social, iar cealalta sa o inchiriez unei PF?

    • miciafaceri spune:

      Teoretic ar trebui sa fie posibil. In ultima vreme inspectorii ANAF au inceput sa mearga sa verifice daca intr-adevar camera este la dispozitia firmei. In anumite cazuri au facut rapoarte in care au spus ca spatiul nu poate fi folosit pentru firma deoarece este folosit ca locuinta.
      La PF-uri … cred ca e ceva mai lejer din acest punct de vedere

  3. V spune:

    Daca am un apartament cu doua camere pe numele meu, iar eu nu locuiesc in el. Pot inchiria una din camere unei PF, iar cealalta sa o folosesc pentru sediul social al firmei?

    Multumesc.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: